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Content Strategy: Erste Erkenntnisse

Hinterher ist man ja immer schlauer. Das gilt fürs Leben im Allgemeinen, aber bestenfalls auch für ein Studium. Im „hohen Alter“ 😉 habe ich mich noch einmal entschlossen, an die Uni zu gehen und an der FH Joanneum in Graz den weltweit einzigartigen Masterstudiengang „Content Strategy“ zu absolvieren.

Aber was ist das eigentlich, eine „Content Strategie“? Die landläufige Definition von Kristina Halvorson („Content strategy plans for the creation, delivery and governance of useful, usable content“) wird bei Wikipedia so übersetzt: „Eine Content Strategie legt folglich fest, wie sinnvolle und nützliche Inhalte für das Internet erstellt, veröffentlicht und gesteuert werden“.

Und für den Fall, dass die lieben Verwandten fragen, was man als Content-Stratege so macht, haben wir auf dem Content-Strategy-Barcamp (#coscamp) im Februar eine „omagerechte Definition“ erarbeitet. Die geht so:

„Wir helfen Organisationen dabei, ihre Inhalte wie Texte, Bilder oder Videos zielgerichtet zu planen.“

Alles klar???

Da gehört natürlich unheimlich viel zu: Die Auswahl des richtigen Content-Management-Systems, die Auswahl und Aufbereitung der Texte und Bilder, die Informationsarchitektur einer Seite, etc. pp.

All das bekommen wir von den absoluten Experten dieser Disziplin beigebracht, und über all das werde ich in den kommenden Monaten bloggen. Mal auf Deutsch, sometimes in English, wenn mich der Hafer sticht misschien zelfs op Nederlands (okay, eher unwahrscheinlich!). Wichtig ist mir dabei vor allem, einen direkten Bezug zu meiner Arbeit beim Bistum Münster herzustellen: Wo stehen wir, wo haben wir ggf. Nachholbedarf und welche Erkenntnisse kann ich spontan aus dem Seminarraum direkt in die berufliche Wirklichkeit mitnehmen und umsetzen?

Beginnen möchte ich mit dem, was ich in unserem Grundlagenseminar des ersten Semesters bei der großartigen Rahel Bailie gelernt habe. Und ab hier geht es auf Englisch weiter:

Three basic things I learned about Content Strategy

  1. Content is nothing without context.
  2. Content Strategy is a systematic approach that sets some standards.
  3. Add some value!

Content is nothing without context

If content is defined as the „thing inside a receptable“ or the „stuff between the tags“, you first have to know what kind of receptable this is or what the dots actually mean. Content as a set of raw data is rather worthless if you do not know how to interpret it. So there is always a context to it that you have to consider.  The context, the receptable, has to fit to the content and vice versa. You can carry two liters of water in a bucket or a bottle, but don’t even try to transport it in a paper bag! 😉

So, in what greater context would I want to publish my contents? What do I want to achieve with it and who is a potential target group/reader/customer? If I know answers to these questions, I’m on a good way to contextualizing my contents and to make it valuable to a certain audience.

Note to myself: Do not put or let other people put content on a website without any form of explanation/context. The user has to know why it is useful for him/her to e.g. click on that very link!

Content Strategy is a systemic approach that sets some standards

This may look like a „Binsenweisheit“ (commonplace) at first, because if there was no system, no bigger thinking behind it, no one would call it a strategy. But what’s new for me is the strive for standardisation. Rahel Bailie gave a perfect example fort hat: In each car, the gas pedal is on the right hand side. And the brake is left of it. This is a standard every car driver in the world knows so there is no need for any further information. Standards that everybody knows of are making your life easier!

Note to myself: In our organisation, we need to create standards of how we want to publish our contents in which channels. We have to explain how content should look like, how it should be structured and delivered. And of course, why that is important!

Add some value!

With every iteration of the content lifecycle, you have to add some value to your content. This starts, of course, when you publish your content for the first time. Nothing is worse than content that your users or customers find useless. They won’t come again! And often they are visisng your site for a given reason: they have questions they need to have answered, want to buy something, etc. You better know what they are looking for and give them what they need. And if you figure out that their interest has changed: change your content, add some value!

Note to myself: We really have to focus more on the „real“ value of our contents on the various websites.

Published inContent StrategyDigitalesMedien

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